5 valkuilen voor accountants op een rij

Geschreven door
Redactie JIF

Gepubliceerd
11 jan 2019

11 jan 2019 • door Redactie JIF

Professionaliteit, integriteit, objectiviteit, vertrouwelijkheid, vakbekwaamheid en zorgvuldigheid. Deze uitgangspunten moet je als accountant altijd in het achterhoofd hebben. Je komt echter altijd in situaties terecht waarbij je deze even kan vergeten/ uit het oog kan verliezen. Acht momenten waarop je goed moet opletten.

1. Vrienden worden met je klanten

Een goede relatie met je klanten is belangrijk. Maar als je te close bent, is het moeilijk om objectief te zijn. Dan laat je jezelf inpakken door het enthousiasme van de ondernemer en vergeet je kritisch te zijn. En dan zie je misschien dingen door de vingers die een accountant nooit voorbij mag laten gaan.

2. Op de stoel van de ondernemer gaan zitten

Als accountant ben je slechts de adviseur van de ondernemer. Maar hij moet de knopen doorhakken. Als jij voor hem keuzes maakt, zet je je relatie met hem op het spel. En je loopt het risico dat het jou aangerekend wordt als er iets gebeurt met het bedrijf.

3. De kennis van je klant overschatten

Begrijpt je klant echt alle ins en outs van jouw fiscaal advies? Overziet hij de consequenties van een nieuwe rechtsvorm?  Hoe ervaren je klant ook is, hij heeft over het algemeen veel minder kennis dan jij. Als je er zomaar vanuit gaat dat hij dingen wel begrijpt, kunnen er vervelende situaties ontstaan.

4. Je deskundigheid overschatten

Helaas, als accountant weet je ook niet alles. Probeer dus niet elk probleem zelf op te lossen. Schakel bijvoorbeeld een fiscalist in bij een moeilijke belastingvraag. Of bel even een collega met meer controle-ervaring bij een assurance-opdracht. Alleen zo houd je de kwaliteit van je adviezen hoog.

5. Een klusje voor een vriend

Wat hulp met de administratie. Een klein advies over een bedrijfsvorm. Voor een goede vriend doe je het graag. Maar van het een komt het ander en voor je het weet zit je eraan vast. Dat kan je niet alleen veel tijd en moeite kosten, maar zelfs je vriendschap. Houd zakelijk en privé dus gescheiden.

Bron | www.accountantworden.nl