Sollicitatietips deel2

01/11 Van de redactie

Als je een sollicitatiebrief schrijft, is het belangrijk om de lezer in gedachten te houden. Houd rekening met de manier waarop deze lezer jouw cv leest.

1. Overzichtelijke opbouw


De eerste alinea bevat een inleiding en openingszin. Start met een pakkende, originele openingszin, want uiteraard wil je op een positieve manier opvallen. Houd er rekening mee dat de openingszin bij het bedrijf en jou past. Het doel van de inleiding is de aandacht trekken van de lezer. Vervolg tijdens de tweede alinea met jouw motivatie waarom je geïnteresseerd bent in de functie en het bedrijf. Daarna omschrijf je waarom jij de ideale kandidaat bent en toon je dit aan door middel van concrete voorbeelden. In deze derde alinea omschrijf je jouw vaardigheden en competenties die toegevoegde waarde hebben voor de functie. Je sluit je brief af met een krachtige afsluiting. Beperk je tot één pagina, op deze manier zorg je ervoor dat de aandacht niet bij de lezer verslapt.


2. Inhoud


Zorg ervoor dat de brief aan de juiste contactpersoon wordt gericht. Dit staat over het algemeen in de vacaturetekst. Als dit er niet in staat, probeer het dan te achterhalen via LinkedIn of door het bedrijf te bellen en het te vragen.

Let er op dat het geen algemene sollicitatiebrief is. Verdiep je goed in de functie en de organisatie. Kijk bijvoorbeeld op de website, LinkedIn-profiel van het bedrijf, LinkedIn-profielen van medewerkers en bedrijfsfilmpjes op YouTube. Geef duidelijk aan waarom je bij het bedrijf past. Hierbij kun je denken aan cultuur, strategie, missie, etc. Daarnaast is het belangrijk dat naar voren komt waarom je de ideale kandidaat bent voor de functie. Probeer de lezer te overtuigen met concrete argumenten, zonder arrogant over te komen. Leg hier de link tussen je studie/werkervaring en de gevraagde eisen/competenties. Zorg ervoor dat het geen opsomming wordt van je cv, maar wees to the point.

Op dit moment krijgen veel bedrijven erg veel sollicitatiebrieven, soms wel 100 voor een functie! Denk daarom ook na over je USP’s en laat deze naar voren komen in de brief. Wat onderscheidt jou van alle andere kandidaten? Wat heb je tot nu toe bereikt en waar ben je trots op? Sluit krachtig af en stuur aan op een uitnodiging voor een gesprek.


3. Lay-out


In de voorbereiding heb je je goed verdiept in de organisatie. Houd bij het schrijven van de brief rekening met het type bedrijf. Is het bijvoorbeeld een IT-startup, dan kun je een informelere schrijfstijl hanteren dan bijvoorbeeld bij een bank.


4. Controleer alles


Helemaal tevreden over je brief? Check je brief op zinsopbouw, spelfouten en grammaticale fouten. Print de brief, lees deze hardop voor en let op waar je hapert. Laat vervolgens je sollicitatiebrief aan anderen lezen. Zij kunnen nog zaken zien die jij hebt gemist. Na deze laatste controle is je brief klaar om verstuurd te worden. Zet jezelf in de BCC zodat je een kopie hebt.


5. Tot slot, drie toptips!


  • Een pakkende, originele openingszin bedenken kan erg lastig zijn. Mocht het niet gelijk lukken, schrijf dan eerst de rest van de brief. Je zult zien dat de openingszin vanzelf komt.
  • Zorg ervoor dat je de aandacht van de lezer vasthoudt. Door een goede opbouw, maak je de teksten prettig leesbaar. Actieve werkwoorden en korte zinnen zijn hierbij essentieel. 
  • Het is al benoemd, maar nogmaals, zorg ervoor dat je brief vrij is van spel- en grammaticafouten.

 

Bron| DPA legal



 

 

Terug naar overzicht

Jobs In Finance is een uitgave van Jobs 4 Professionals.

Alle rechten voorbehouden. Copyright © 2017 www.jobsinfinance.nl.