Ook zo druk? Get organized!

26/09 Van de redactie

Het zijn simpele zaken maar toch moeilijk om je er strak aan te houden. Zorg voor een overzichtelijk(e) kantoor, bureau, to do list, agenda en last but not least email inbox. Doe je dit dan voel je je een stuk lichter en is de kans groot dat je succesvoller opereert in je job.


1. Zorg voor routine

Breng de informatieload op je kantoor in kaart en maak een plan hoe de informatiestroom effectief en efficient te organiseen. Handig hiervoor kan zijn een App als Evernote, deze kan je gebruiken via al je devices.

 

2. Gebruik agenda van je standaard email account

Veel mensen gebruiken tegenwoordig meerdere emailaccounts. Het is verstandig een emailaccount te kiezen, bv je account op kantoor, waar je de agendafunctionaliteit gebruikt voor al je afspraken, calls, acties etc etc. Zo blijf je in control over je taken, als je gebruik maakt van een assistent dan leest deze mee in de agenda en stuurt bij waar nodig.

 

3. Zorg voor een centrale to do lijst

Hiervoor kan je een tool gebruiken als Basecamp. Mensen hebben de neiging steeds acties op losse blaadjes te schrijven of deels op papier en deels electronisch. Vanuit een plek je to do lijst bijhouden is echt het beste, het geeft je een gevoel van control en als een actie gedaan is streep je hem door en verwijder het niet. Hiermee kan je na de actie nog zaken volgen, eea geeft je het gevoel zaken afgehandeld te hebben en dat is een plezierig gevoel.

 

4. Ben de baas over je email(s)

Naarmate je carriere vordert krijg je vaak steeds meer emails op een dag, soms honderden... Hoe blijf je de baas hierover? Allereerst zijn er tools om al je email accounts vanaf een plek te beheren, zie bijvoorbeeld Thunderbird.

Verder is het raadzaam filters in te stellen en belangrijke berichten te highlighten. In principe, als je de juiste filters instelt, moet je in staat zijn al je emails snel te kunnen afhandelen. De hele dag naar je emails kijken via je Smartphone helpt niet, het menselijke brein is hiervoor niet geschikt. Maak dus op een dag momenten vrij om emails te checken, daarna ga je weer andere zaken doen, voordeel is dat je op die andere zaken dan ook meer focus hebt en dus per saldo effectiever productie draait.

 

5. Schone, geordende werkplek

Je hoofd leeg maken kan alleen met een hele strakke organisatie maar ook schone werkkamer en bureau. Met schoon bedoelen we netjes en opgeruimd. Geen stapels papieren en dossiers dus. Iedereen die bovenstaande discipline hanteert zal ervaren dat de productiviteit toeneemt en de stress afneemt.

 

Bron| brazencareerist.com

 

 

 

.

Terug naar overzicht

Jobs In Finance is een uitgave van Jobs 4 Professionals.

Alle rechten voorbehouden. Copyright © 2017 www.jobsinfinance.nl.